Business case

Nästan alla projekt måste godkännas – oavsett om det handlar om att få grönt ljus från teamet eller att övertyga intressenter på ledningsnivå. Om projektet innebär en betydande affärsinvestering, kan du behöva ta fram ett ett business case.

Vi här för att hjälpa dig. Tillsammans kan vi skriva ett business case, som hjälper dig att få de resurser och det stöd du behöver för att hantera ett framgångsrikt projekt.
Ett business case är ett dokument som förklarar värdet eller fördelarna för ditt företag när du fullföljer en betydande affärsinvestering eller initiativ. Initiativet kan vara allt från lansering av en ny funktionalitet, ett förslag om att öka investeringarna för ett pågående initiativ, eller en betydande investering av en logistikverksamhet , för att bara nämna några. Ett övertygande business case belyser de förväntade fördelarna med det betydande investeringsbeslutet. Viktiga intressenter kommer att använda ditt business case för att avgöra om de ska gå vidare med ett initiativ eller inte.

Centre of Gravity Analysis

Inom logistik används tyngdpunktsanalys för att ta fram den bästa platsen för ett lager

Inom logistik används tyngdpunktsanalysen för att härleda den idealiska platsen för lagerlokaler genom att beräkna transportkostnaderna till var och en av de utbuds- eller leveransplatser som anläggningen ska betjäna. Tyngdpunkten är därför den plats som ger de lägsta totala transportkostnaden.

Projektbudget

Att sätta en projektbudget handlar om att se över alla delar som ett projekt består av och sedan estimera vad varje del kommer att kosta. En lyckad projektbudget hänger på att det finns en väl utarbetad tids- och resursplanering att arbeta med. Resurser innebär både materialet och personalen som behövs.

För att kunna avgöra om ett projekt kommer bli lönsamt eller jämföra mellan olika alternativ, måste man göra en kalkyl över projektets olika kostnader och komponenter.

Contracts & Agreement

Varje företagare ingår nästan dagligen olika typer av avtal. Det är en av de vanligaste formerna av juridiska handlingar och styr avtalsförhållandet.
Ett avtal reglerar parternas överenskommelse men är inte alltid en fullständig reglering av villkor och påföljder. Vissa avtal upprättas genom så kallade standardavtal som ofta är utformade för en bransch.

Vissa regler om avtal kan vara lagreglerade och tvingande, andra kan vara möjliga att göra enskilda överenskommelser om. Det kan uppkomma många tvistefrågor mellan parterna när det gäller ett avtal.

Förenklat kan man säga att avtal ingås genom att den ena parten ger ett anbud och den andra parten accepterar anbudet.
Ett avtal kan vara oklart eller ofullständigt. I sådana fall måste man fastställa vilka tolkningsdata och innehåll som har relevans. Man kan ibland utgå från det material som finns, avtalets lydelse, vad som inträffat vid avtalets träffande och de förhandlingar som föregått avtalet.

I många fall har parterna inte förutsett situationen eller helt enkelt lämnat frågan öppen. Avtalet måste då “”fyllas ut””. Hur detta ska gå till beror på vilken typ av avtal det rör sig om. Kort och det kort det finns en hel del att ta i beaktande vid ingående av ett Kontrakt eller avtal.

Upphandlingar

Vid initierng av ett projekt så tillkommer såklart ett antal upphandlingar till följd av detta. Beroende på omfattning av projektet så finns ibland flertalet leverantörer och underleverantörer. Här gäller det att hantera detta korrekt med tanke på helheten i leveransen och projektet så att inte någon form av motstridighet inte råder från olika leverantörerna som skall samverka
En stor del i detta är även att fånga de krav som skall ställa på leverantören och att de fångas i de olika avtalsbilagor som skall framställas.
En korrekt och bra upphandling underlättar sedan hela projektets framfart och kan i vissa delar användas som styrmedel.

Scenarioanalyser

I många sammanhang måste man på förhand bilda sig en uppfattning om den framtida utvecklingen. Det gäller inte minst när man står inför en större investering där investeringens förmodade livslängd är mycket lång. Ett företag som står i begrepp att investera i en ny logistikanläggning bör göra en noggrann analys för att säkerställa bästa möjliga beslutsunderlag. Ett effektivt sätt att vid sådana tillfällen hantera osäkerheterna är att arbeta med scenarier eller scenario analyser. Gemensamt för alla scenariotyper är att de på ett logiskt och transparent sätt ska peka ut olika vägval och alternativ som föreligger, och dels ge kunskap kring de olika tänkbara konsekvenserna av de olika val man står inför. På så sätt gör man vad man kan för att få bästa möjliga beslutsunderlag och kan därigenom värdera robustheten i det i de olika valmöjligheter man står inför.

Processmappningar

Processkartläggning är en teknik som används för att visuellt kartlägga arbetsflöden och processer. Det innebär att skapa en processkarta, även kallad ett flödesschema, processflödesschema eller arbetsflödesdiagram.

Syftet med processkartläggning är att kommunicera hur en process fungerar på ett kortfattat och enkelt sätt. Det gör att alla företaget enkelt kan förstå hur man slutför en given process utan långa verbala förklaringar. Genom att kartlägga en process från början till slut kan du få en bättre förståelse för hur hela processen fungerar och identifiera ineffektivitet eller göra förbättringar.

Du kan använda processkartläggning för att visualisera alla typer av processer, men det är vanligt att använda dem för processanalys, utbildning, integration eller processförbättring. De är användbara när du behöver kommunicera en komplex process, ta itu med ett återkommande problem inom en given process eller samordna ansvaret för flera projektmedlemmar eller organsisationen.